Hoe werkt fee-for-service?

FRES werkt met het fee-for-serviceconcept. Een gestandaardiseerd commercieel businessmodel, dat eenvoudig gekopiëerd, aangepast en uitgerold kan worden binnen de verschillende bedrijven.

Klanten betalen een maandelijks bedrag voor het aantal lampen en contactdozen dat ze gebruiken. De FRES-bedrijven zorgen voor installatie, onderhoud en het vervangen van onderdelen. FRES blijft eigenaar van de geïnstalleerde hardware. Op deze manier zijn de klanten ook op de langere termijn verzekerd van de beschikbaarheid van duurzame electriciteit.

Afhankelijk van de situatie en behoefte kunnen klanten gebruikmaken van twee soorten zonne-energiesytemen: een Solar Home System (SHS) of een minigrid.

Serviceniveau

Voor Solar Home Systemklanten hangt het maandelijkse bedrag af van het door hen gekozen serviceniveau; dit niveau is gebaseerd op hun beschikbare budget en het aantal lampen en stopcontacten dat ze nodig hebben. Minigridklanten betalen een standaardbedrag voor de aansluiting plus een bedrag per kWh via prepaidmeters.

De kosten van de geleverde diensten zijn vergelijkbaar met die van de oude alternatieven, zoals kaarsen, accu’s of lampolie. Voor service en betalingen kunnen klanten terecht bij lokale energiewinkels.

Voordelen fee-for-service:

  • Gebruiksgemak: klanten hoeven systemen niet zelf te installeren.
  • Financieel voordeel: geen initiële investering en kostenefficiënt betalingssysteem voor klanten.
  • Duurzaamheid: garantie op onderhoud en vervanging voor ten minste 20 jaar. Klanten krijgen niet te maken met onverwachte extra kosten.
  • Toegankelijkheid techniek: makkelijk toegang tot innovatieve, dure, maar kostenefficiënte lampen.

Lees meer over de zonne-energiesystemen die FRES inzet binnen het fee for service-concept.